التنظيم – الوظيفة الإدارية الثانية

التنظيم – الوظيفة الإدارية الثانية : 

شركة أمريكية عالمية تصف نفسها بفخر أنها فريدة و متميزة من عدة أوجه، منها أنه لا يوجد لديها موظفين و لا أي مسميات أو ألقاب وظيفية سواء مدراء أو غيره. الجميع شركاء قانونيون في الشركة (شركة هولاكراسي وان، التأسيس 2007). هذا النظام الأحدث و الأغرب على الإطلاق في الإدارة و التنظيم هو نظام الإدارة الذاتية. لا إدارة و لا موظفين و لا أي مسميات وظيفية. نتعرف على هذا النوع من الإدارة ضمن الوظيفة الإدارية الثانية، و هي وظيفة التنظيم، في كتاب الإدارة (2015)، و هو الكتاب الأول في قناتكم: الإدارة عن جدارة، حيث شعارنا: بالإدارة تنال الصدارة. تستهدف القناة المتابع العربي لتكسبه المعارف و المهارات الإدارية و القيادية اللازمة للوصول إلى الصدارة وتحقيق الآمال و الطموحات، معتمدين على المراجع الإدارية الإنجليزية العالمية المعروفة.

كنا قد قَّدمنا و عرَّفنا كتاب الإدارة 2015 من قبل، و ناقشنا في منشورات و فيديوهات سابقة الأجزاء الثلاثة الأولى، و هي الجزء الأول (طبيعة الإدارة) ، و الجزء الثاني (أساسيات الإدارة) و أخيراً في اللقاء السابق ناقشنا الجزء الثالث (التخطيط، الوظيفة الإدارية الأولى) .  هذا المنشور يناقش الوظيفة الإدارية الثانية في الجزء الرابع من الكتاب (التنظيم)، و الذي يتكون من أربعة فصول و ملحق إداري، كما هو في الشكل أدناه. هذا حيث نتناول فقط الفصلين الأول و الثاني، بينما نناقش بقية الجزء في اللقاء القادم بإذن الله. 

التنظيم - الوظيفة الإدارية الثانية - موقع الجزء الرابع (التنظيم) ضمن كتاب الإدارة 2015.
الجزء الرابع التنظيم، و مكانه في هيكل كتاب الإدارة 2015
Robbins, P. & Coulter, R. (2015). Management. (13h edn). U.S.A.: Pearson: المصدر
التنظيم - الوظيفة الإدارية الثانية ، محتويات الجزء الرابع من كتاب الإدارة 2015
الجزء الرابع: التنظيم – كتاب الإدارة 2015

تعريف التنظيم – الوظيفة الإدارية الثانية:

التنظيم هو  وسيلة لغاية (تحقيق الأهداف) و ليس غاية و هدف في حد ذاته. أيضاً، لا ينجح التنظيم إلا بنجاح التخطيط. كتابنا يعرَّف التنظيم بأنه الوظيفة الإدارية التي تشمل هيكلة و ترتيب الأعمال و المهام لتحقيق الأهداف التنظيمية.

المفاهيم و المصطلحات الخاصة بالتنظيم:

هناك مجموعة من المفاهيم المهمة في هذا الجانب، يمكن أن نسردها و نعرفها كما جاءت بالكتاب باختصار كما يلي: 

أولاً: التصميم التنظيمي، و يتكون من ستة عناصر:

-تخصيص العمل

-تسمية و ترتيب الأقسام المختلفة، و الذي قد يكون على أساس وظائفي (مالية، تسويق، إنتاج…) أو على أساس جغرافي، أو المنتج، أو العملاء أو العمليات المختلفة و غيرها. و قد يكون التقسيم مزيجاً من عدة أسس، أو مبتكر لمنظمة أو شركة معينة. 

– سلسلة السلطة و الأمر: و يشمل أربعة أمور مهمة، و هي السلطة، القوة، المسئولية و وحدة الأمر. 

-مجال أو نطاق التحكم: عدد الأشخاص أو الإدارات أو الأقسام التابعة لمدير معين أو قسم معين

-الصبغة أو الهيئة أو الشكل الرسمي للمنظمة: بما في ذلك من إجراءات و لوائح و قوانين و غيرها 

-المركزية و اللامركزية 

ثانياً: الهيكل التنظيمي: 

هو نتاج للعمل في إنشاء و تغيير و تعديل التصميم التنظيمي. يشمل الهيكل التنظيمي كل من شكل/مخطط الهيكل التننظيمي (كما في المثال أدناه) إضافة إلى المستندات المكتوبة و اللوائح و القوانين و غيرها التي تنظم سير العمل، خاصة بما يتعلق بالإجراءات و التواصل و مدى الالتزامات و المسئوليات و غيرها. 

ثالثا: مخطط الهيكل التنظيمي:

و هو التمثيل الصوري للهيكل التنظيمي على شكل مخطط تُذكَر فيه الإدارات و الأقسام، و كذا خطوط السلطة و المسئولية و غيرها. أدناه تجدون مثال لمخطط الهيكل التنظيمي لبنك الكريمي الإسلامي في اليمن، أحد أكبر و أفضل المصارف و البنوك المحلية في اليمن. 

التنظيم - الوظيفة الإدارية الثانية : مخطط الهيكل التنظيمي لبنك الكريمي الإسلامي في اليمن
مخطط الهيكل التنظيمي – بنك الكريمي الإسلامي، اليمن
المصدر: الموقع الرسمي للبنك – http://www.kuraimibank.com

الإدارة و التنظيم الذاتي – رؤية عصرية في التنظيم – الوظيفة الإدارية الثانية: 

شركة هولاكراسي وان - نظام الإدارة الذاتية، أسلوب الهولاكرسي
شركة هولاكراسي وان – صفحة التعريف بالشركة
المصدر: الموقع الرسمي للشركة: https://www.holacracy.org/holacracyone/about

الإدارة الذاتية نظام حديث تتركز فكرته في انعدام التوصيفات الوظيفية جميعاً، بما فيها المدراء، و يحصل فيه كل الطاقم على أعلى قدر من اللامركزية و التمكين من أجل إنجاز الأعمال بأعلى جودة ممكنة و تقديم أفضل خدمة للعميل. هناك العديد من الوسائل و الطرق للإدارة الذاتية، من بينها أحدث و أشهر و أغرب الطرق، و هو أسلوب الهولاكراسي. نشأ هذا الأسلوب في 2007، و تم تأسيس شركة “هولاكراسي وان” في أمريكا لمساعدة الشركات المهتمة في فهم و تطبيق هذا الأسلوب. و ضمن أشهر الشركات التي تتخذ هذا الأسلوب شركة زابوس، و هي شركة أمريكية (حالياً جزء من أمازون) تعمل بيع الأحذية و الشنط و غيرها. طبقت الشركة هذا الأسلوب في 2014 و حتى الآن. ضمن هذا النظام، يعمل الجميع ضمن دوائر و فِرَق ذاتية القيادة و الإدارة تُسمَّى بالهولاركي، و هو أساس تسمية هذا النظام، حيث يعود أصله إلى اليونانية (هولو)، و هي كلمة تعني كيان متكون من وحدات ذاتية العمل و تتعاون مع وحدات أخرى لتحقيق أهداف مشتركة. و يتم العمل حسب إرشادات و مفاهيم  عامة، عادة ما تكون مدونة في مستند يُسَمَّى (دستور الهولاكراسي، أقل من 50 صفحة)، ضمن رؤية الشركة و رسالتها و أهدافها. يتم العمل على أساس الأدوار و المهام،  و ليس الأشخاص و الألقاب الوظيفية. يلزم هذا الأسلوب تحديد الغرض و المسئوليات، و هو ما عادة تقوم به دوائر العمل الكبرى، ثم تعمل الدوائر الصغرى بشكل لامركزي ذاتي ضمن الغرض و المسئوليات المحددة. عدم وجود المدراء في هذا النظام لا يعني عدم وجود القيادات، و التي تقوم بممارسة مهام القيادة، و التي تنسجم بشكل كبير مع وظائف الإدارة التقليدية، حسب ما يحتاجه العمل،  وحسب ما يظهره القادة من تميز و إبداع ضمن أداء مهامهم، فتظهر القيادات حسب حاجة العمل و أداء القادة، و ليس بالتحديد و التوصيف المسبق للأشخاص و إعطائهم لقب مدير أو قائد.

التنظيم - الوظيفة الإدارية الثانية : أسلوب الهولاكرسي، أحد أساليب التنظيم الذاتي - هيكل الهولاركي
Holarchy – الهولاركي
المصدر 2015: https://www.cnbc.com/2015/06/05/why-zappos-got-it-right-about-holacracy-commentary.html

 

تجربة نظام الهولاكرسي مع شركة زابوس

شركة أمريكية في التجارة الإلكترونية (حالياً جزء من أمازون) بدأت ببيع الأحذية و توسعت لتشمل بيع عدة أمور مثل الحقائب و الملابس و غيرها. الشركة عملت بهذا النظام حين رأت أن توسع الشركة و زيادة الطبقات الإدارية و التخصيصات الوظيفية أدى إلى حدوث خلل و مشاكل في رؤية الشركة و قيمتها الأساسية بتقديم (واو!!) لكل عميل بالشركة. وبالتالي، ضمن هذه الرؤية و هذا التخطيط، رأت بأن نظام الإدارة الذاتية سيساهم في تمكين الموظفين باتخاذ قرارات سريعة و فعالة لتقديم واو!! لكل عميل دون الحاجة إلى التأخير و العرقلة في الطبقات و الإجراءات الإدارية التقليدية. نستخلص من ذلك أن التخطيط السليم في الشركة أدى إلى اختيار وسيلة التنظيم الأمثل للشركة، و بالتالي فالتنظيم هو وسيلة لغاية (تحقيق الأهداف) و ليس غاية و هدف في حد ذاته. أيضاً، لا ينجح التنظيم إلا بنجاح التخطيط. كتابنا يعرف التنظيم بأنه الوظيفة الإدارية التي تشمل هيكلة و ترتيب الأعمال و المهام لتحقيق الأهداف التنظيمية. 

أخيراً : سؤال الحلقة

دراسة أمريكية بـ2005 ذكرت بأن نظام الإدارة الذاتية مناسب للدول المتقدمة و المتطورة و غير مناسب للدول النامية و المتأخرة. بالتالي، السؤال هو:
“هل تصلح نظم الإدارة الذاتية، مثل نظام الهولاكرسي، في دولنا العربية؟ و لماذا؟”
الرجاء إرسال الإجابة إلى البريد الرسمي أو الخاص بصفحتنا بالفيسبوك، ثم الكتابة في التعليق على اليوتيوب: تمت الإجابة. آخر وقت للإجابة هو الثلاثاء القادم (22أكتوبر2019). سيتم دراسة الإجابات و عرض الأفضل بداية اللقاء القادم بإذن الله و إعلان الفائز بالجائزة.

شكراً جزيلاً على المتابعة، لقاؤنا كل خميس في قناتكم: الإدارة عن جدارة، بالإدارة تنال الصدارة. اشتركوا بالقناة و فعلوا جرس التنبيهات باليوتيوب.  شاركونا و تفاعلوا معنا و انشرونا عبر جميع منصاتنا الإلكترونية، الرجاء النقر هنا للذهاب إلى صفحة: تواصل معنا. 

24 thoughts on “التنظيم – الوظيفة الإدارية الثانية

  1. Management with Merits (MANWIM) Post authorReply

    Hello dear friend. Thank you so much for your comment. Well, I’m extremely sorry for the inconvenience caused. Would you please tell me more details about the problem, such as the device used, the time of viewership problem, the consistency of the problem, and other points? This will help me diagnose it and look for the best solution for you. Finally, I strongly recommend you to join the mail list of the website, as well as subscribe to our YouTube Channel (https://www.youtube.com/manwim) to get our latest updates, which can be done simply by clicking on the social media icons on the top (also you can follow us at Facebook & Instagram via the same icons at manwim2019). Please spread the word and widely share the channel. Thanks again for your interest.

  2. fill the seat Reply

    Incredible! This blog looks exactly like my old one! It’s on a entirely
    different topic but it has pretty much the same page layout
    and design. Great choice of colors!

    • Navigator Post authorReply

      Hello dear friend. Thank you so much for your comment. It’s an amazing coincidence for my blog to have similar layout to yours. In all cases, it’s my pleasure to be of value to you. I’m honored to briefly introduce my channel & blog for you. Kindly note that this website represents Management with Merits Channel (MANWIM) which provides outstanding managerial and leadership content that helps our viewers to prosper and achieve their goal. Thus, we reflect our slogan “Manage to Prosper”. Please note that we usually produce each Thursday at our primary platform “YouTube: https://www.youtube.com/manwim“, and then we accordingly update this website either on the same day (Thursday) or the next one (Friday). Finally, I strongly recommend you to join the mail list of the website, as well as subscribe to our YouTube Channel (https://www.youtube.com/manwim) to get our latest updates, which can be done simply by clicking on the social media icons on the top (also you can follow us at Facebook & Instagram via the same icons at manwim2019). Please spread the word and widely share the channel. Thanks again for your interest.

  3. website hosting Reply

    Hi there, I found your blog via Google at the same time as searching for a related subject, your web site got here up, it seems great.

    I’ve bookmarked it in my google bookmarks.
    Hi there, simply become aware of your weblog via Google, and located that it is truly informative.

    I’m gonna be careful for brussels. I will be grateful when you proceed
    this in future. Lots of other people will probably be benefited from your writing.
    Cheers!

    • Navigator Post authorReply

      Hello dear friend. Thank you so much for your comment & compliment. It’s my pleasure to be of value to you. It’s great that you found us via Google, given that we exert extreme effort to make the site highly observable with strong Search Engine Optimization (SEO) characteristics. I’m pleased for bookmarking the site as well.

      I’m honored to briefly introduce my channel & blog for you. Kindly note that this website represents Management with Merits Channel (MANWIM) which provides outstanding managerial and leadership content that helps our viewers to prosper and achieve their goal. Thus, we reflect our slogan “Manage to Prosper”. Please note that we usually produce each Thursday at our primary platform “YouTube: https://www.youtube.com/manwim“, and then we accordingly update this website either on the same day (Thursday) or the next one (Friday). Finally, I strongly recommend you to join the mail list of the website, as well as subscribe to our YouTube Channel (https://www.youtube.com/manwim) to get our latest updates, which can be done simply by clicking on the social media icons on the top (also you can follow us at Facebook & Instagram via the same icons at manwim2019). Please spread the word and widely share the channel. Thanks again for your interest.

  4. Pingback: الإدارة المالية و التمويل - الإدارة عن جدارة - Management with Merits

  5. Pingback: إدارة التواصل و السلوك - الإدارة عن جدارة - Management with Merits

    • Navigator Post authorReply

      Hello Sir/Madam. Thank you so much for your comment & compliment. I’m extremely glad & proud of that. I strongly recommend you to join the mail list of the website, as well as subscribe to our YouTube Channel (https://www.youtube.com/manwim) to get our latest updates, which can be done simply by clicking on the social media icons on the top (also you can follow us at Facebook & Instagram via the same icons at manwim2019). Please spread the word and widely share the channel. Thanks again for your interest.

  6. Pingback: تهكير حساب مريم ناظم - الإدارة عن جدارة - Management with Merits

    • Navigator Post authorReply

      You are welcome, dude. Thank you so much for your comment. It’s my honor to be of value to you. Kindly note that this website represents Management with Merits Channel (MANWIM) which provides outstanding managerial and leadership content that helps our viewers to prosper and achieve their goal. Thus, we reflect our slogan “Manage to Prosper”. Please note that we usually produce each Thursday at our primary platform “YouTube: https://www.youtube.com/manwim“, and then we accordingly update this website either on the same day (Thursday) or the next one (Friday). Finally, I strongly recommend you to join the mail list of the website, as well as subscribe to our YouTube Channel (https://www.youtube.com/manwim) to get our latest updates, which can be done simply by clicking on the social media icons on the top (also you can follow us at Facebook & Instagram via the same icons at manwim2019). Please spread the word and widely share the channel. Thanks again for your interest.

    • Navigator Post authorReply

      Hello Sir/Madam. Thank you so much for your comment. I’m extremely glad & proud of that. Kindly note that this website represents Management with Merits Channel (MANWIM) which provides outstanding managerial and leadership content that helps our viewers to prosper and achieve their goal. Thus, we reflect our slogan “Manage to Prosper”. Please note that we usually produce each Thursday at our primary platform “YouTube: https://www.youtube.com/manwim“, and then we accordingly update this website either on the same day (Thursday) or the next one (Friday). Finally, I strongly recommend you to join the mail list of the website, as well as subscribe to our YouTube Channel (https://www.youtube.com/manwim) to get our latest updates, which can be done simply by clicking on the social media icons on the top (also you can follow us at Facebook & Instagram via the same icons at manwim2019). Please spread the word and widely share the channel. Thanks again for your interest.

    • Navigator Post authorReply

      Hello Sir/Madam. Thank you so much for your comment & compliment. It’s my honor to be of value to you. Kindly note that this website represents Management with Merits Channel (MANWIM) which provides outstanding managerial and leadership content that helps our viewers to prosper and achieve their goal. Thus, we reflect our slogan “Manage to Prosper”. Please note that we usually produce each Thursday at our primary platform “YouTube: https://www.youtube.com/manwim“, and then we accordingly update this website either on the same day (Thursday) or the next one (Friday). Finally, I strongly recommend you to join the mail list of the website, as well as subscribe to our YouTube Channel (https://www.youtube.com/manwim) to get our latest updates, which can be done simply by clicking on the social media icons on the top (also you can follow us at Facebook & Instagram via the same icons at manwim2019). Please spread the word and widely share the channel. Thanks again for your interest.

    • Navigator Post authorReply

      Hello Sir/Madam. Thank you so much for your comment & appreciation. It gives me sense of satisfaction & honor to read such elegant words. I believe that hard-work and dedication do pay, even it that payment is delayed. Kindly note that this website represents Management with Merits Channel (MANWIM) which provides outstanding managerial and leadership content that helps our viewers to prosper and achieve their goal. Thus, we reflect our slogan “Manage to Prosper”. Please note that we usually produce each Thursday at our primary platform “YouTube: https://www.youtube.com/manwim“, and then we accordingly update this website either on the same day (Thursday) or the next one (Friday). Finally, I strongly recommend you to join the mail list of the website, as well as subscribe to our YouTube Channel (https://www.youtube.com/manwim) to get our latest updates, which can be done simply by clicking on the social media icons on the top (also you can follow us at Facebook & Instagram via the same icons at manwim2019). Please spread the word and widely share the channel. Thanks again for your interest.

  7. Pingback: حملة خليك بالبيت - الإدارة عن جدارة - Management with Merits

  8. Pingback: التصميم التنظيمي - الهيكل - الإدارة عن جدارة - Management with Merits

  9. Pingback: نظرية المنظمات و البيئة - الإدارة عن جدارة - Management with Merits

  10. mobile legends Reply

    What i don’t realize is actually how you’re no longer actually much more smartly-appreciated
    than you may be now. You are very intelligent. You understand therefore significantly relating to this subject,
    produced me individually consider it from numerous numerous angles.

    Its like women and men don’t seem to be fascinated until it’s something to do with Girl
    gaga! Your personal stuffs outstanding. All the time deal with it up!

    • Navigator Post authorReply

      Hello Sir/Madam. Thank you so much for your outstanding support & comment. It’s my honor to provide value to you. I strongly believe that businesses must strive to provide the best value and quality for customers in order to gain back value from them. Thus, despite the low recognition of my work, I keep on working hard & doing my best to gain customers’ loyalty. About the aspect “Girl gaga!”, unfortunately this seems to be broadly true. Web surfers prefer context that provides them with immediate effect, such as fulfilling their curiosity needs to know about others, or laughing at something funny etc. Thus, such types of contents usually gain popularity fast. On the other side, beneficial and guided contents (like my channel) need relatively long time to attract viewers who will feel the gain and value of their topics within sometime, not immediately. Thanks again for your interest.

  11. Pingback: دراسة و تحليل الجدوى - الإدارة عن جدارة - Management with Merits

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *